lördag 20 augusti 2011

skrivihop.nu

Särskrivningar är alltid ämne för debatt. Jag själv är av skolan att försöka undvika särskrivning. Det är inte så mycket för att jag har en sträng uppfattning om vad som rätt och fel i ämnet, utan enbart för att underlätta läsförståelsen och flödet. Om det särskrivs lite galet blir det en helt annan innebörd i texten och jag hänger upp mig på att jag inte förstår vad som händer. Alltså rent en fråga om funktion och inte någon värdering kring hur det borde/ska vara.
Som exempel fick jag idag ett mail från de trevliga människorna på underklädesaffären Change (som jag är trogen kund hos, världens bästa, många problem de har löst för en sån som jag). Titeln på mailet var enligt följande:
Tros shoppa hos Change
I detta fall blir det ju vansinnigt kul med särskrivning. “Senaste nytt om Michael Jackson - är han verkligen död? Nej, han tros shoppa hos Change.”
Tack Change för idag. Ett gott skratt förlänger livet, i synnerhet när man tros trosshoppa hos er. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar