tisdag 23 augusti 2011

Jag kan köpa en ny diskborste till dig. Vilken färg vill du ha?

I en annan tid, ett annat liv, var jag en gång ihop med en kille med lite annorlunda idéer. Det var lite 40-talsstuk över många av hans åsikter och kanske kommer jag återvända till honom vid fler tillfällen, för det kan jag tycka att han förtjänar. En kort tid bodde jag hos honom medan jag hyrde ut min lägenhet till en vän i nöd.
   Det här var ganska nyligen efter att jag flyttat hemifrån och jag var fortfarande i upplärningsfas till att klara av mat som var mer avancerad än korv med bröd, makaroner och korv och kokta ägg. Det var helg och jag hade tagit mig för att göra egen lasagne. På riktigt. Rivit osten själv och varit hur ambitiös som helst. Lasagnen blev kanon och som den flygfärdiga husmor jag övade på att bli, tänkte jag inte helt överraskande också diska efteråt. Sagt och gjort.
   Men då kom pojkvännen ut i köket för att hämta något och tittade förskräckt på vad jag höll på med. Med lätt panik och förfäran i rösten sa han: "Du diskar väl inte rivjärnet med diskborsten??!!"
   "Jo... ja... öh... nähä..." stammade jag fram, för det stod väl ganska så klart att det var precis det jag gjorde.
   "Gör inte det, det sliter så på diskborsten", sa han strängt, vände på klacken och lämnade köket.
   Kvar stod jag i chock. Skulle jag nu diska rivjärnet med disktrasan? Skölja det rent i rinnande vatten? Kanske meditera det rent? Eller varsamt och kärleksfullt skrubba det rent med mina, i såna fall snart blödande, små fingertoppar? Jag önskar så att jag hade funnit mig med ett svar där och då; jag borde ha sagt: "Jag kan köpa en ny diskborste till dig om du vill. Vilken färg vill du ha?" Men det hela var så dumt så att hjärnan checkade ut för ett ögonblick och inte ens ett "gör rent det själv då" kom över mina läppar. Jag diskade klart eländet med diskborsten, även om jag precis förstått vilka allvarliga konsekvenser det bar med sig... Jag lagade aldrig mer mat till honom där i hans lägenhet. Jag hoppas att diskborsten klarade sig okej ändå och att han fortfarande har den kvar som en lojal trostjänare. Han är tydligen gift nu. Undrar om hon sköter disken på ett bra sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar