måndag 17 oktober 2011

Inredningsgångest, del 2

Japp, så var till slut beslut taget. Den här soffan ska vi ha. Vi kollar en sista gång innan vi bestämmer klädsel (grå eller grön?). Lika bra vi åker och gör det med en gång, så är det klart. Enligt hemsidan utlovade Kamprad att soffan ifråga skulle vara klar att levereras första veckan i november. Ingen idé att dra ut på det. Det blir kanon, så hinner vi måla om tak och väggar nu till helgen, skaffa fram de andra prylarna som behövs och så är vi klara med resten lagom till att soffan kommer. Det blir världsklass, perfekt i tid.
   In med alla barn och vagn och extra blöjor och kläder i bilen och iväg till Ikea. In på soffavdelningen, kläm, kläm, känn, känn, japp den gröna klädseln får det bli. Fram till säljaren och:
   "Vi vill beställa en Karlstad hörnsoffa. Grön."
   "Visst", sa hon och knappade fram den i datorn. "I vilket syfte vill ni beställa?"
   "Vaddå syfte?" sa jag och undrade om jag var lite extra dum i huvudet den dagen. Man kan väl bara beställa i ett syfte; nämligen att till slut få den installerad i sitt hem?
   "Ja, alltså, vi har en inne på lager, så vill ni ha den med hem idag? Vi har dessutom lediga tider på transporten, så ni kan få den hemkörd. Idag. Ni behöver inte ens lyfta något."

Jaha. Och nu då? Jag ropade hjälplöst på min make. Han fick bestämma det här nu, jag visste inte längre hur man gör när man bestämmer något alls. Hur ska vi få plats med soffan? När vi dessutom ska måla om? Och allt det andra vi skulle fixa först? Vore det inte bättre ändå att beställa och få den om några veckor. Eller?
   Herregud, kvinna i säljdisken, rubba inte mina cirklar på detta sätt; jag klarar inte sånt. Låt mig gå i lugn och ro på den väg jag valt med omsorg, visa mig inte andra. Alla dessa beslut...
  "Ok", sa maken, "vi kör på det."
   Sagt och gjort. Beställningen lades, reservationen gjordes, Ingvar Kamprad blev ännu rikare och vi fick med oss ett kvitto till kassan och varuutlämningen.
   Vid 15-tiden samma dag kom en glad gamäng och lastade av x antal paket som sammanlagt utgör vår nya soffa.
  Det kliar en smula i fingrarna. Hade det inte varit najs att skruva ihop den och få det hela överstökat? Men nej, det är bättre att få färgfläckar på den gamla soffan som är trasig och ska slängas. Dessutom är jag ensam med två små förkylda tjejer nu ett par dagar och det är inte läge att stå mitt i något halvt påbörjat på egen hand.
   Så vi får fortsätta torrsimma i gamla soffan under veckan och förhoppningsvis bli klara med det hela till helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar