torsdag 13 oktober 2011

Hur gammal är jag egentligen?

Sommaren 2008 var händelserik. Jag lämnade sonens pappa (vilket i sig innehåller mer inre resa än alla SJ:s sammanlagda reklamsnuttar någonsin kan uppnå) och träffade döttrarnas pappa. Allt på loppet av några månader. Till detta ska läggas turbulent tid på jobbet, massa ekonomiskt trassel i och med försäljning av hus, sökande efter ny bostad och en kropp i hormonellt uppror. Härliga tider, strålande tider.
   För att komma hemifrån så mycket som möjligt de där sista hemska månaderna åkte jag till Hultsfredsfestivalen för att vara med och jobba. Dessutom skulle Rage Against the Machine spela och det var härligt att bli påmind om den tid som flytt (à la recherche du temps perdu..) mitt upp i all annan jämmerdal.

Två år senare åkte jag till Liseberg med familjen och skulle spela på kexchokladhjulet. 2 kg kexchoklad hade ju smakat fågel. Iklädd den hoodie jag fick på Hultsfred 2008 langade jag upp en 20-lapp på numren 15-20, bring it.
   Den unge gossen (gissningsvis runt 18-19 år gammal) som arbetade på andra sidan disken la märke till min tröja och sa något i stil med: "Hultsfred, de la ju ner årets festival eftersom de gått i konkurs..."
   Jag blev så överrumplad av hans vakna iakttagelse att jag bara hasplade ur mig ett: "Ja, men den här tröjan är från 2008..."
   Han nickade förstående mot mig, blinkade lite med ena ögat och sa myndigt: "Ja, det var tider det, va..."
   Åh, det arma barnet, inte hade jag hjärta att tala om för honom att det, när jag gick omkring där i Hultsfredsdammet 2008, slog mig att det hade gått 15 år sen jag var där sist. 1993 (då gick han sannolikt på dagis i bästa fall). 15 år. Det var då jag hängde på festival. Och 2008 var jag närmast ett fossil bland de nykläckta grodynglen. Så nej, 2008 var inte "tider, det", det var snarare ett försök till konstgjord andning. Men jag sa inget. Jag tog det som en komplimang. Om han inte tyckte jag såg äldre ut än att jag skulle ha smält in bra på Hultsfredsfestivalen 2008, så shoot. Lite som att få visa leg på Systemet.

1 kommentar:

  1. Men 15 år emellan gångerna är ingenting. Jag har inte vart på festival på 25 år. Jag ÄR 25 år. Så att överhuvudtaget få se Rage Against the Machine är tider det också, använd din hoodie med stålthet :)

    SvaraRadera