lördag 25 februari 2012

La Chypre, dix points

Min älskade mamma fyllde 65 för 3 veckor sen. Här hemma hade vi grubblat länge och väl kring vad vi skulle ge henne i present. Vad ger man en kvinna som har allt? Vad ger man en kvinna som betyder allt?  Hon finns alltid där; hon har våra barn jättemycket. Utan henne fungerar inte våra liv.
   Vad ger man en sådan kvinna?

Vi funderade och funderade och till slut stod det klart. Så enkelt det var när man väl hade kommit på det. En veckas solsemester tillsammans med oss.
   Kanske lite förmätet att tro att någon vill umgås med hela vår vimsiga familj i en hel vecka, men vi inbillar oss att hon vill det. Win win. För visst räknar vi väl med att hon har barnen någon kväll eller två, så att maken och jag får lite av den eftertraktade, förgängliga, flyktiga, abstrakta skatten-i-slutet-av-regnbågen: egen tid. Att vi, precis som Fantomen, för en kort stund ska kunna lämna barndjungeln och gå på stadens gator som vanliga människor...

Så kom man då till nästa punkt på schemat (I-landsbekymmer, det är jag väl medveten om), vart ska denna resa gå? Vi vill åka nån gång under tiden oktober-februari för att ha ihjäl en del av vintern. Vi vill att det ska vara varmt, men inte för varmt. Inte för långt att flyga med alla barnen. Många soltimmar. Varmt i vattnet. Inte för varmt på nätterna.
   Japp, hard to please, high maintenance, där har du oss.

Grekland? Nja, inte säsong längre, lite väl kyligt... La Grèce, six points.
   Kanarieöarna? 7 soltimmar per dag den perioden? Nej, för lite. För lång flygresa. Les Canaries, quatre points.
   Egypten? Lite för lång flygtid, lite för dyrt, och varför åka dit när vi inte kommer kunna åka till pyramiderna ändå; barnen är för små för att ha någon glädje av det... L'Egypte, deux points.
   Turkiet? Been there, done that. Bristande fantasi att åka igen. La Turquie, deux points.
   Alla de exotiska ställena, Aruba, Maldiverna, Bali, Thailand, Mexico... Ja, eller hur. För vilka pengar då? Känns ju som att sparkontot dräneras bara man öppnar hemsidan och tittar på bilderna. Och med den flygtiden vill jag ha barnflicka med också. Les endroits exotiques, pas possible.
   Mallorca? För kallt den perioden. Det är värme på riktigt vi vill åt. Mallorca, deux points.
   Så dök det upp en bubblare: Cypern. Kanon. Varmt och gott i oktober. Inte alltför långt att flyga. La Chypre, dix points. Så därmed var saken klar: resa bokad i oktober till Cypern för 3 vuxna och 3 barn, med rymligt och fint boende.
   Visst, det kostar. Men vaddå, vi har slitit hårt för de pengarna och jag kan egentligen inte tänka mig så mycket annat vettigt att lägga dem på. Annat än att ha det riktigt bra. På semestern. Att spendera tid tillsammans med dem som står mig närmst och som jag älskar.
   En investering i ett minne att glädjas åt resten av livet. Det är det jag vill lägga pengarna på. Det enda rätta. Les mémoires joyeux, douze points.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar