onsdag 11 april 2012

Förskoleavdelningarna Fredrik & Filippa

Fru Sträng har idag varit och frillat till sig. Nytt jobb, ny vikt, nya kläder, ny frisyr, liksom. Det var längesen sist jag lät håret få ny färg och nu är jag mörkhårig. Najs.
   Det är bara hos frisören och tandläkaren jag får (tar mig) tid och ork att hålla mig uppdaterad på vad som händer här i världen. Sist jag klippte mig var det Beyonces stackars lilla barn som skulle vara djävulens utsände på jorden. Idag var det självklart det lilla flickebarnet som kronprinsessan klämt ur sig som pryder alla tidningarnas omslag. Det och såklart, den fruktansvärda nyheten om att vår statsminister och hans fru nu väljer att gå skilda vägar.
   Sorgen är stor.
   Hur ska jag kunna sova på nätterna nu när jag förstått att sagan om Fredrik och Filippa verkligen är över?

Ni som hänger runt här på lyran nu och då, borde vid det här laget veta att texten ovan är menad med en ironisk ton.
   Missförstå mig rätt. Det är klart det är trist för kära statsministern, hans hustru och barn att familjen spricker - det är lika tråkigt för dem som för alla andra där det händer. Varken mer eller mindre. Det som är extra trist är att de inte får sköta det ifred utan att pressen smaskar i det.
   Men det är nu inte den saken som slog mig så mycket idag (tycker mest det är trist jämnt när pressen lägger sig i privata angelägenheter, för vem det än är, det händer väl mer intressant och anmärkningsvärda saker här i världen?), utan mer det faktum att när deras namn skrivs gång på gång på det sättet: Fredrik och Filippa...
   Jag tycker det låter som barnkläder eller dagisavdelningar.

Kalle & Hobbe
Bamse & Lille Skutt
Lingon & Blåbär
Alfons & Milla
Polarn & Pyret
Max & Mia
Sture & Lisa
Wilma & Morris
Piff & Puff
Bambi & Stampe

"Nä, du vet, vi fick in ungarna på Fredrik & Filippa. Den stora hamnade på Fredrik bland de lite större barnen och den lilla på Filippa. Jag har hört att det ska vara jättebra där... "

Eller:

"Ja, visst är den fin? Köpte den på Fredrik & Filippa. De rear ut sina vinterkläder nu, 30-50 % på allt."

Lite så tycker jag. Med ny frisyr och allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar