lördag 14 april 2012

Barbamamma vs Pilates, 30 ronder

Jodå, så att... Man har en trist kroppsform. Inte mycket mer att säga om det hela. Jag är typen som bara lägger på mig vikt mellan 5:e revbenet uppifrån och ner till höfterna. Allt hamnar alltså på mitten. Och ska jag nu se ut som Barbamamma, vill jag kunna göra alla de schyssta grejer hon kan. Som till exempel att med ett enkelt handgrepp förvandla sig till en bil.
   Men så är det inte.
   Och då vill jag heller inte se ut som Barbamamma. Det får vara antingen eller, lite så tänker jag.
   7 kilo på ett halvår har jag gått ner, vilket är kanon. Men midjemåttet har bara minskat från riktigt illa till ganska illa.  Jag behöver utmana midjemåttet. Reta det, störa det, peta på det för att se om jag kan komma åt det. För fyra år sen var midjemåttet nånstans runt 80 cm, 82 kanske ibland. Nu är det 88. Och har så varit i 4 månader trots ymnig viktnedgång. Å andra sidan är det svårt att gnälla, för hela midjan är väl inte annat än ett paket muskler som vilar sig i form.
  Därför har jag nu tagit fram ett koncept, en idé, en utmaning. Jag ska göra min Pilates-för-magen-dvd varje dag i 30 dagar. Den tar 20 minuter från start till slut, svårt att skylla på något då. Jag har precis gjort dag 1. Sist jag var envis med min Pilates, minskade jag 7 cm på 6 veckor runt magen. Kombinerat med promenader en masse, förstås, men det orkar jag inte med nu. Så jag sänker ambitionsnivån.
   Jag sätter upp ett mål på 3 cm ner på dessa 30 dagar.

Sådär. Då ska det bara göras också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar