torsdag 1 mars 2012

Tre veckor, gäller det vuxna också?

Sonen går i andra klass och har läsläxa varje dag. 15 minuter. Jajamen.
   Vid något tillfälle tog boken slut och han hade inte med någon annan från skolan, så vi tog en som stod här i hyllorna. Valet föll på en av böckerna i 5-serien.
   15 minuter om dagen, 4 dagar i veckan... Nja det var segt. Ett par sidor bara varje gång.
   Till slut föreslog fröken lite snällt att han kanske skulle byta bok. Hon sa att skolans bibliotekarie hade sagt att barnen helst inte skulle ge sig på böcker som tar mer än tre veckor för dem att läsa ut. 5-boken hade åkt fram och tillbaka i någon dryg månad, och han hade knappt kommit en tredjedel. Sagt och gjort, boken byttes mot nåt lite mer lättillgängligt för en åttaåring.

Jag undrar om tumregeln ovan även gäller vuxna. I mitten av oktober började jag med eposet Shantaram. 934 sidor med intensivt liten text. Tja, det har man ju klämt förr.
   Men det har varit segt. Som att gå över tiden på en graviditet. Man undrar till slut om bebisen någonsin kommer att komma ut? Var allt bara et skämt? Det finns ingen bebis därinne som vill ut, tydligen... Jag har kämpat på, ibland med flera veckors mellanrum och då bara någon sida här och där...
   Så ikväll, tog den ändå slut. Till slut. ÄNTLIGEN, som Gert Fylking skulle uttryckt saken.

Jag gillar att läsa och tanken är absolut att det då och då ska dyka upp något om litteratur på denna blogg, men ja... det blir inte så mycket med det när det tar nära 5 månader att läsa ut en bok. Liksom.

Nåja, Shantaram, såhär några år efter att den slog igenom. Jag gillar den. Generellt. Även om karln har en förkärlek till högtravande beskrivna känslosvallningar, stundtals till ren pinsamhet.
   Fast en och annan tänkvärd rad fanns det också. "Men jag var ensam och det av två skäl. Maffian var deras, inte min. För dem kom organisationen i första hand. Men jag var lojal mot männen, inte mot maffian, mot bröderna, men inte brödraskapet. Jag arbetade åt maffian, men jag gick inte med i den. Jag är inte den sorten som går med. Jag har aldrig kunnat hitta en klubb, klan eller idé som varit viktigare för mig än de män och kvinnor som trott på den."
   Men bortsett från det, så tycker jag boken var bra skit. Vilken historia. Det är ju helt galet, på riktigt. Och får man tro hans hemsida är det ju långt ifrån slut där den tar slut och en fortsättning är på väg. Och så har Johnny Depp m fl köpt filmrättigheterna, vilket enligt hemsidan också då ska vara på G.
   Och sen ser han ju ut som en blandning mellan Mr Sensitive Pony Tail Man och Crocodile Dundee. Bara det.
  Nu ska jag - äntligen - ta en tur ut till bokhyllan och hitta nåt nytt att dra igång. Den senaste boken jag köpte heter Fågeln som vrider upp världen. Också ett omfattande stycke text. Så jag väljer nog något annat. För jag ska sikta på något som jag hinner läsa ut på ca tre veckor. Eller fem. Veckor då alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar