lördag 31 mars 2012

LCHF 6 månader

Japp, såsom sista lördagen i månaden var det nu dags för invägning. Jag har nu passerat den magiska gränsen vid 75 kilo och vägde alltså idag in mig på 74,8, precis 1 kilo sista månaden. Det är grymt. Det är 7 kilo på ett halvår. Det är vad jag vägde som minst mellan de två sista barnen, för ca 2 år sen. Så nu kan man säga att det bara är en graviditets extrakilon kvar. Målet är under 70. I bästa fall 68. Men under 70, så är jag mig själv igen. Och fortsätter det i samma takt, är jag under 70 om 5 månader. Kanske inte supersonic, överljudshastighet, men det är samtidigt inte ångest kring mat varje vaken sekund. Smaka på den. Andra fördelar: billigare mat, snabbare att handla, håret växer fortare och i mycket tålig kvalité, finare hy, mindre problem med magen, jag fryser inte lika mycket längre, har fått lugnare humör...
   Och då är det LCHF. Bara, endast och enbart. Jag är annars väldigt slapp. Den sista tidens situation på jobb och i övrigt har lämnat mig helt utan energi att vare sig promenera eller träna på annat sätt. Dagarna har inte varit annat än transportsträckor mellan sömn och sömn, toppat med sjukdom.
   Jag har läst mig till att träning i sig inte har någon direkt inverkan på vikten om det inte är minst en timme om dagen - varje dag. Och glöm det bara, vem har tid/ork/lust med det? Men träningen har andra positiva effekter, som en sådan som jag behöver så innerligt. Man blir klar i huvudet, piggare, sover bättre, inte lika lätt stressad och man blir inte lika infektionskänslig. En kropp i ett sådant tillstånd, bränner sannolikt fett ännu bättre. Bara för att man helt enkelt mår bättre. Därför strävar jag ändå efter träning (i mitt fall promenader och Pilates) som komplement. Jag hoppas att våren, med sol, värme och bättre arbetssituation, kommer med inspiration till att komplettera med motion.
   Och då kanske de 5 månaderna minskar till 3 eller så. Lean, mean, lovin' machine redan till midsommar....
   Låt mig få drömma. Låt mig få tro att det kan vara så. Ta det inte ifrån mig.

Ha en skön dag i vårsolen. Själv övar jag på att vara ledig. Inte så lätt som man kan tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar