fredag 16 mars 2012

Tjäna på olja och guld

Såsom varandes ekonomichef på ett företag får jag dagligen diverse skräpmail. Jag är för lat för att direkt skicka dem vidare till skräppost-lådan, utan jag hinner ofta slänga en blick på rubriken medan jag markerar dem för radering.
   Alldeles nyss fick jag ett mail från Börsguiden, med rubriken "Tjäna pengar på olja och guld". Det säger sig självt att Börsguiden tipsar en om vilka aktier man bör köpa för att på sikt kanske kunna köpa den där fina BMW X5 som man trånat efter så länge. Eller den där fina soffan för 150 000 man provsuttit. Eller, i lite mindre skala, kanske de där fräna skorna för 6000 i lyxbutiken, den där shoppingresan till London eller renovera om till helkaklat badrum.
   Visst, jag är med på det. Den som har pengar, kan på detta sätt köpa ännu mer pengar. Var och en har sin egen religion.
   Men just olja och guld... Olja. Har inte redan tillräckligt många redan tjänat alldeles för mycket pengar på oljan? Samtidigt som ett alldeles äckligt stort antal andra människor dukat under just för oljan? Och är inte tillräckligt många redan i ett otäckt beroende av oljan, som en indirekt drog? Och guld. Av olja får man bensin, plast och en massa saker som man kan känna att man har nytta av. Men guld? Vad är det värt - egentligen?

Börsguiden, jag tackar för erbjudandet, men säger nej. Jag vill inte tjäna pengar på olja och guld. Inte idag. Jag vill inte skyffla på bränsle på den elden. För jag börjar bli allt mer skeptisk till den typen av luftpengar som rör sig i den delen av den finansiella världen.


Där har ni mig en dag som denna. Lite politiskt upprörd i den mån jag orkar mellan magsjukeattackerna här hemma. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar