söndag 4 september 2011

Jag kommer aldrig att kunna förstå; det är ju den som har kvinnor i sitt lag som kommer att vinna.

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/katrinekielos/article13571657.ab

Jag anser mig vara ganska oengagerad i de flesta samhällsfrågor i det lite större perspektivet. Ja, så hemsk är jag. Jag orkar inte läsa på och tycka saker hela tiden. Jag har tre barn, ett ganska krävande jobb och en hel hög hjärnspöken som kräver uppmärksamhet. Ska jag dessutom hålla mig uppdaterad på alla frågor runt omkring blir det min undergång. Jag väljer därför bort det till förmån för min familj, min mentala (och därmed även fysiska) hälsa och mitt arbete.
   Men, en av de frågor jag ofta plågar min man med att diskutera är just detta: varför är vi inte lika mycket värda? Artens överlevnad, som enda skäl om man nu inte vill se på det djupare, borde göra det omöjligt för samhällen att inte vilja ha kvinnor. Det är ju tvärtom. Det är det samhälle som har kvinnor som kommer att vinna. Allt annat är lögn och förbannad dikt. Det tar bara en generation, sen är förlusten för de andra lika total som oundviklig.
   Och så snubblade jag över denna artikel i ett svagt ögonblick och jag blir så arg, så arg. Det här är en käpphäst för mig. Om delar av mänskligheten är så korta om huvudet är det inte konstigt att det ser ut som det gör. Men framför allt, jag begriper inte hur man kan bli så kort om huvudet?
   Fattigdom, säger maken. Han tänker att det är det som ligger bakom. Och så har det nog varit i de allra flesta fall. Den kortsiktiga lösningen för att få mat för dagen.
   Men enligt denna artikel är det i medelklassen de flesta aktiva valen görs, så nu verkar det inte vara fattigdom längre som styr. Så vad är det då? Hur kan det slå slint så i huvudet på hela världsdelar? Det är ju korkat, rent överlevnadsmässigt om man nu inte orkar lägga fler aspekter på det.
   Jag vill slå någon för detta. Slå hårt och innerligt, tortera och plåga. Ha ihjäl 160 miljoner män (och säkert en och annan kvinna också) på inflytelserika positioner i de delar av världen där detta är ok? Hitler, Stalin, Pol Pot och alla ni andra folkutplånare: släng er i väggen, här kommer jag.
   Det väcker en ilska och förtvivlan inom mig som... jag kan inte ens skriva mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar