lördag 26 november 2011

Hos barnmorskan - vilket preventivmedel vill du ha?

På efterkontrollen efter födsel av sista barnet var det dags att diskutera preventivmedel. Även om jag älskar mina barn och har haft bra graviditeter, får det liksom ändå finnas lite måtta...
   "Vad har du använt innan?" frågade barnmorskan.
   "Nja," sa jag, "i min nuvarande relation har ju det liksom inte behövts något eftersom vi har varit eller har velat bli gravida sen vi träffades..."
   "Ok, men vad hade du då i relationen innan, för det är ju ändå 6 år mellan första och andra barnet? P-piller?"
   "Nej."
   "Spiral?"
   "Nej, bättre upp. Det säkraste som finns."
   "Åh, han var steriliserad?"
   "Nej, vi hade skilda sovrum. I sex år. Det gör susen det."


Men nu då? Det här med p-piller. Man kan ju undra... JA, jag vet! Låt oss gå in och störa ut hormonspelet hos den av de två parterna som har det mest komplicerade hormonspelet... Verkar vettigt! Så jag surfade runt lite och hittade följande:


"Till skillnad från kvinnan så har mannen en kontinuerlig produktion av könsceller – alltså spermier – och saknar en variation i cykler. För att stoppa produktionen av spermier krävs att man blockerar signalerna från hjärnan. Vad som då sker är att hormontillförseln till testiklarna stoppas, vilket dock också medför att mannen tappar lust och intresse för sex."


Jag undrar på vilket sätt detta skulle vara ett större problem än det vi redan haft de senaste 50 åren som p-piller för kvinnor funnits på marknaden. Under de 10-12 år jag åt p-piller, kan jag intyga att det var ett alldeles förträffligt sätt att fullständigt döda intresset för sex. På så sätt mycket effektivt preventivmedel, kan man tycka. 
   Frågan är då, är det ok att utsätta kvinnan för det, medan det inte är acceptabelt att männens lust försvinner? Eller är traditionen sådan att kvinnan ändå inte anses ha någon egen aktiv sexdrift på nåt sätt, så hon förlorar liksom inget då? Stereotypt att kvinnan är en asexuell varelse?
   Det finns mer att läsa: "För att nå balans krävs med andra ord två preparat: ett som stänger av signalerna till hjärnan och ett som tillför extra testosteron."


Jag har inte fått nåt upphetsande tillskott som kompensation för effekten av p-pillrens inverkan på min sexlust. Har aldrig ens varit på tal. Rödvin, möjligen. Och en jakt på bekräftelse, en vilja att leva upp till en föreställd bild av hur sugen en modern, jämställd tjej ska vara.


"Rätt substanser finns att använda – och har så gjort i över 30 år – enligt forskarna." Jaha, well, då så. Vad är problemet? Där verkar ju faktiskt killarnas upplägg mer genomtänkt. 


"Men viljan från läkemedelsföretagen har hittills inte varit tillräckligt stor. Inom branschen råder en övertygelse om att p-piller för män helt enkelt inte är tillräckligt attraktivt på marknaden." Ja, det är väl såklart här skon klämmer. Män vill inte behöva störa ut sig, dreglande, hormonstinna alfahannar som de är, redo att befrukta dygnet runt? Den stereotypen är inte ett dugg mer verklighetsanknuten eller bättre än den ovan.


Hur det slutade hos barnmorskan denna dag tänker jag inte gå in på. Men jag kan säga att det hela är mer komplicerat än man kan tro, precis som allt annat här i världen. Och skilda sovrum är det alternativ som är minst aktuellt, vilket jag tackar särskilt för. 

1 kommentar:

  1. Ja du Ansi, det där med preventivmedel är ett intressant kapitel, precis som kvinnans lust. Kvinnans lust verkar inte väga så tungt alla gånger, och jag minns ett program om en medicinsk studie som gjordes på Sahlgrenska i Göteborg där man tog bort kvinnors friska äggstockar för att eventuellt rädda dem från cancer som de skulle kunna få någon gång i framtiden. Detta är, när det gäller lusten, tydligen likvärdigt med att ta bort männens testiklar, men det var inget man upplyste kvinnorna om. Vi ska ju liksom bara ligga där eller? Blunda och tänka på fosterlandet, som drottningen sa under första världskriget eller nåt :-). (Jag ligger gärna, men helst vill jag då tänka på något annat än fosterlandet när jag ligger.)

    SvaraRadera