fredag 28 juni 2013

Så vill jag att mina döttrar ska se ut

Vad har hänt med fru Sträng, kan man undra. Girl Power, feminism, jämställdhet. Ingen ände. Jag verkar ha kommit in i ett stim med inlägg som berör dessa ämnen. När Fan blir gammal blir han religiös, antar jag.

Jag hittade en artikel/blogginlägg eller vad sjutton det nu är. Länken till hela texten får du här:
http://www.rolereboot.org/life/details/2013-06-how-i-want-my-daughter-to-look

Det är en text om en kvinna som fick panik när hon insåg att barnet hon väntade var en flicka och inte en pojke. Inte så att hon inte ville ha en tjej, utan bara det att hon hela tiden föreställt sig sitt barn som pojke. Såsom det kan vara ibland. Jag vet precis, tänkte likadant med mitt första barn. Det är klart det är en kille, liksom. Värdeneutralt.
   Hennes panik bottnar sig snarare i hur hon ska klara av att fostra en flicka under rådande omständigheter i samhället. Med den skeva mediebilden av hur en kvinna ska vara och framför allt hur hon ska se ut.
   Hon får panik över att dottern skulle se ut som hon själv. Jag kan identifiera mig i det också. Jösses, liksom. Ska hon behöva gå igenom samma självförakt i förhållande till sin spegelbild? Men så tänker hon en gång till. Och det finns hopp. Som tur är. "I know that she will not be me, even though she is inside my body right now. She will be this complete other person. But maybe, just maybe, she will rock these genes I’ve given her. Maybe she will take them farther than I ever could. Maybe she won’t give a shit."
  Heja heja, tänker jag. Och jag klistrar in, rakt av, hennes önskan hur hennes dotter ska se ut.

I hope that she will look comfortable in her body
I hope that she will look happy
I hope that she will look like she can be bold when she wants to
I hope that she will look like she’s wearing clothes that she likes to wear
I hope that she will look like she’s taken the time to get to know herself
I hope that she will look like she laughs whenever she thinks something is funny
I hope that she will look like she has a pretty good idea where she’s going
I hope that she will look like she can forgive herself
I hope that she will look like she has plenty of fun
I hope that she will look like she isn’t afraid
I hope that she will look exactly like herself



Jag håller med så att jag kan gråta. Så är det, mina barn. Ta den skruvade och sjuka mediebilden av vad en tjej ska vara och hur hon ska se ut och kör upp den i kvinnoförtryckets alla upptänkliga analer. Put on your shitkickers and kick some shit

1 kommentar:

  1. Påminner om Katie Makkais poetryslam "Pretty":
    http://www.youtube.com/watch?v=M6wJl37N9C0

    Mäktigt like hell.

    SvaraRadera