måndag 21 januari 2013

Det här med frikort...

Frikort. Ni som vet vad det är, carry on, ni andra? Vad ska man säga? Obildat.

Då och då hamnar jag i sammanhang där det här med frikort diskuteras. I sin oskyldighet brukar jag hänga på i resonemanget. Liksom. Hur skadligt kan det vara? Då radar man upp dem, de där 3-5 namnen på folk, generellt kändisar då så att de ska vara otillgängliga (annars blir det en helt annan typ av lista kan jag känna), som man skulle få lov att... umgås intimt med om tillfälle skulle ges. Och det kommer att sammanfalla med att grisar flyger. Så glöm det. I praktiken.

Så, häromdagen, efter ett samtal med kolleger på jobbet, slog det mig... Jag radade upp de frikort som ligger på näthinnan just nu. Och så är jag mycket specifik och petig. Brad Pitt. Som han ser ut i Kalifornia. Inget annat är aktuellt.
Inte någon tvålfager nedbantad variant här inte.

Likaså gäller Anson Mount. I Hell on Wheels. Sen har jag sett andra bilder på honom, där han är känns som att han luktar babytvål och flashar ett smörigt million dollar smile. Nej tack.

    Men i Hell on Wheels. mmm. Mums för mamma.

Och sen, såklart, storfavoriten, Opie i Sons of Anarchy. Stickern "Riktiga män luktar diesel" känns som skapad med honom i åtanke. Det var nära att jag utlyste landsorg när han togs av daga i senaste säsongen. Ah, well. Vad göra... Sen kan man undra varför han ska vara smutsig på bilden här, men... konstnärlig frihet antar jag.


Där har ni dem. Frikorten, de aktuella. Jag har inte haft så många genom åren. Kräsen figur.

Och då slog det mig när jag funderade över saken. För er därute som känner till hushållet Sträng, kan ni se att det finns klara gemensamma nämnare mellan frikorten här ovan och självaste maken Sträng. Visst finns det också avvikelser, såklart, men det är också tydligt att se en del som går igien. Ett genomgående tema, helt enkelt. Skägg, långt hår. Inte tvålfagert, inte välpolerat. All man. Liksom lite bösigt. Skitet. Allt annat än finlemmat och... sjåpigt. Mmmm. Jag har alltså, till skillnad från de flesta andra, gift mig med ett hopkok av mina frikort. Eller ja, den imaginära bilden av dem. Gör det inte krångligare än det är.

Men, så slog mig nästa tanke... Hur var det då med makens frikort? Inte för att han regelbundet påminner mig om dem, snarare jag som påminner honom och frågar ibland om listan uppdaterats... Han vet för det mesta inte vilka han vill ha med där. Men ett av de namn som kommer upp med viss frekvens är Beyonce.



Vi känner på det ett ögonblick. En vacker, kurvig, glamorös negress av kroppsformen inte så mycket upptill, men desto mer nertill. En annan kvinna som dyker upp i sammanhanget, är Shakira. För 10 år sen. Innan hon bantade bort allt det fina.



Vi känner även på detta ett litet ögonblick. En exotisk colombianska av kroppstypen inte så mycket upptill, men desto mer nertill. Ytterligare ett namn som dykt upp till och från är en ung Salma Hayek.

Salma Hayek Antonio Banderas Desperado Www Huy Com Ua Desperado

Otroligt vacker kvinna. Nästan så hon får vara på min frikortslista också... Nåja. En mexikanska av kroppstypen mycket överallt. Slutligen har Scarlett Johansen smugit sig in på listan på senare tid. Bild på henne känns snarast överflödigt.

Men. Det är ju så. Att den som känner till hushållet Sträng. Snart ser att maken Sträng inte alls gift sig med något hopkok av sina frikort. Vare sig imagemässigt eller ur någon som helst annan kreativ synvinkel. Inte ens på långt håll, med god vilja och dålig syn.
   Det är mycket, mycket långt ifrån. Inte en enda gemensam nämnare, inte ens allra längst ner på sista raden... Hur ska detta tolkas?
   Kan det kännas lite orättvist, månne? Ja, för en hormonstinn, höggravid snart 40-årig kvinna. Så känns det inte helt... schysst.

Så jag förde saken till ytan häromdagen. Liksom resonemangsmässigt. Med lätt stressad blick och synnerligen kvickktänkt, svarade maken: "Ja, men det var ju innan jag visste att du fanns." Jag ger honom det. Han är bra. Han vet när han behöver komma ur krångliga lägen snabbt och effektivt. Och mer fanns ju inte att säga efter det svaret.

Ja. Well. Frikort i all ära. Men nu ska fru Sträng ta med sin tunga, höggravida mage in i sängen och tillbringa natten bredvid en superförkyld liten tvååring. Så är det nu i den verkliga världen. Långt ifrån alla fantasier. God natt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar