lördag 30 juni 2012

Brev till mina barn: Din egen lyckas smed

Den senaste tiden har två skilsmässor ägt rum i min närhet. För bara fyra år sedan var jag mitt uppe i en själv, så jag har lätt att leva mig in i hur de mår. Oavsett om du är den som lämnar eller den som blir kvar... Det är ett stort sorgearbete.

Det får mig också att tänka på att alla människors är sin egen lyckas smed. Så är det. Ingen annan kan göra dig lycklig. Ingen annan kan skapa dig lycka. Lycka är något du själv söker och till slut finner och det är bara du som vet när du lyckats.
   Självklart kan andra göra dig glad, smickrad, få dig att känna dig omtyckt, älskad och uppskattad, accepterad för den du är. Andra kan göra dig varm, få dig att slappna av och känna dig trygg. Andra kan göra en massa saker. Men de kan inte göra dig lycklig, bara du själv äger den förmågan.
   På precis samma sätt kan ingen göra dig olycklig. Om inte du tillåter någon annan att göra dig olycklig. Utan din hjälp, lyckas de inte med det. Ledsen, arg, besviken... visst, men inte olycklig. Det är bara du själv som kan göra dig olycklig.

Så, mitt älskade barn; kom ihåg att du är din egen lyckas smed. Du ska veta och känna att du inom dig själv har allt som behövs för att vara lycklig. Svårigheten ligger i att förstå hur; det är det som är resan fram. Men det finns där. Ingen annan kan ge dig det. Och vad ingen annan ge, kan ingen heller ta ifrån dig.
   Om du vet detta, kan livet spela dig vilka dåliga kort som helst - du vinner ändå.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar