söndag 4 november 2012

Romney och Stepford Wives

Det börjar närma sig presidentval i det underliga landet USA. Återigen är fru Sträng dåligt insatt och såligt på läst, men jag är ju varken blind eller döv inför de dumheter som Mitt Romney slänger ur sig. Jag förstår såklart att det bara är det allra gottigaste som når mina öron, men ändå... karln har sagt rätt mycket dumt.
   Det har säkert Obama också, men det har inte nått mig. Så därför lägger jag mig inte i det för nu. Utan det jag funderar över är, trots allt, hur det skulle vara att vara kvinna i ett land där Mitt Romneys regler gällde. Och jag tänker Stepford Wives.  Helt spontant. Se på konan hans:



Som direkt tagen ut Stepford wives. En underbar historia för er som känner till den, för er som missat den kan jag glädja er med att ni har något mysigt kvar att göra i livet, nämligen upptäcka författaren Ira Levin. Utöver ovan nämnda bok har han också skrivit bl a Pojkarna från Brasilien och Rosemarys baby. Fantastisk läsning.

Jag tänker att jag helst skulle se att någon annan än Mitt Romney var en av världens tveklöst mäktigaste män. Av flera anledningar. Men inte minst för att det känns som att kvinnorna i USA skulle rasa tillbaka in i 40-talet. Och än så länge ser ju resten av väst till USA som för att titta i facit. Och jag skulle utgöra en mycket dålig Stepford wife.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar