onsdag 14 december 2011

Fick en sorkk i hemläxa

Nej, det är inte felstavat, men det är en ganska misslyckad ordvits. Ibland är jag inte bättre än så...
   Som jag tidigare nämnt har nu turen kommit till en KBT-terapeut i detta sökande efter svar. Utav henne fick jag i hemläxa över julen att förstå och ta in konceptet SORKK. Som jag väljer att se det är det vetskapen om att man faktiskt kan bryta mönster. Verkar kanske självklart för många av er där ute, men för mig är det ett hårt arbete. Terapeuten gav mig SORKK som ett verktyg att kanske så småningom komma ur vissa hang-ups jag har. Vad är då SORKK? Jo, som jag fattat saken... Och jag är lekman, så jag får ha hur fel som helst.

S = Stimuli
O = Organism
R = Reaktion
K (k) = Kortsiktigt resultat
K (l) = Långsiktigt resultat

S och O kan man inte förändra, det är instinkt och reptilhjärna helt och hållet. Däremot kan man styra över R och på så sätt förändra resultatet.

Exempel: Undertecknad är på väg hem efter en stressig och tröttsam dag på jobbet, huvudet snurrar med problem och hela kroppen är inställd på att bara komma hem, så jag kan slappna av, äta och släppa ner garden en smula. Där är utgångsläget, situationen.
   Då ringer älskade maken och ber undertecknad köpa hjulsidor till bilen på vägen hem. Makens samtal är i det här fallet "S", dvs stimulit, det som inträffar och förändrar situationen. När signalen når in i hjärnan, reagerar "O", dvs organismen.
 I detta specifika fall reagerar, dvs "R", den enligt följande: "Åh, nej, gud vad jobbigt, och jag som är så trött... Är det inte bättre att du sköter allt som har med bilarna att göra, du vet ju vad det är vi ska ha och var affären ligger och... Jag blir så himla stressad när det dyker upp sånt här..."

Idag fick jag lära mig att S och O inte är något att göra något åt, men däremot är det helt i min makt att ändra på R, dvs reaktionen. Om jag i exemplet ovan slipper åka och handla hjulsidor, slipper hamna out of my comfort zone, så blir det bra för mig på K(k), dvs på kort sikt. Jag slipper pressa mig till något jag tycker är jobbigt och det är precis så hjärnan fungerar. Den vill inte lära sig något nytt, den vill fungera per automatik. Men då utvecklas jag inte. Så vad blir det på K(l), dvs lång sikt? Icke-utveckling är stagnering och till slut regression.
   Så jag kan styra R och istället säga: "Ok, vart ska jag åka då? Vad behöver jag säga till dem i butiken för att det ska lösa sig?" Visst på K(k) blir det jobbigare för mig och jag stressas en smula, men på K(l)? Då har jag lärt mig något och nästa gång just hjulsidor behövs köpas, vet jag var och hur och löser det helt utan stress.

Nu är ju inte skälet till att jag är hos terapeuten att jag inte vågade köpa hjulsidor, det hoppas jag alla som läser detta förstår. Oh nej, det är andra, så mycket tristare saker jag håller på med som behöver skärskådas och förändras. Men insikten om SORKK, om vad som sker per automatik och som därmed är direkt utanför vår kontroll kontra vad vi faktiskt kan påverka, vilket till slut leder till att instinkten, automatiken indirekt förändras, det är det som blev min hemläxa.

SORKK on, mina vänner, själv har jag två trötta små tjejer som ska i säng.

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar