tisdag 4 september 2012

Brev till mina barn: Lita på magen

Idag vill jag sända något tänkvärt till mina barn. Man vet ju aldrig, Kanske får man inte vara med så länge att man aktivt kan lära dem allt man kan, så man får säkra upp. I "brev till mina barn" försöker jag dela med mig av sådant som jag lärt mig under åran.
   Idag handlar det om beslut. Och jag vill uppmana mina barn: Var inte rädda för att fatta beslut. Fattar du inga beslut, står ditt liv antingen helt still, eller så blir det som andra runt omkring dig vill. Varav inget är bra alternativ.

Något annat jag lärt mig är då att beslut består av 10 % information och 90 % intuition;  10 % hjärna, 90 % magkänsla.  Eller borde göra det i alla fall. Hos dem där det är tvärtom, ser man sällan utveckling. Åren går och det blir inget gjort. Ingen förändring. Inget driv. Ingen glädje. Ingen framtidstro. .
   Vad hjälper det med 90 % information? Information kan bara säga dig hur det har varit, aldrig hur det kommer att bli. Ju fortare du inser att information bara är historia, aldrig framtid, desto bättre mår du. Din intuition, kvalificerade gissningar och, framför allt, ditt eget jävlaranamma, kan sannolikt pricka framtiden bättre.
   Information kan hjälpa dig lära av dina misstag, men kan aldrig säga något om de nya misstag du ännu inte begått. Inte heller kan information hindra dig från att göra dem.

10 % information, 90 % intuition. Så bör det se ut bakom alla beslut, stora som små. För intuitionen har du i magen och magen vet alltid vilken väg du ska gå om du bara tar dig tid att känna efter.
   Magen lurar dig inte. Magen ger dig harmoni. Magens beslutsvägar är korta och enkla, till skillnad från hjärnans förmåga att komplicera allting, skapa falska illusioner och snubbla på sina egna fötter. Hjärnan försöker få dig att se vägar som du på långre sikt inte vill gå, men som på kort sikt verkar självklara.
   Magen vet från början att det inte finns några genvägar. Gå rätt från början. Det är obekvämt nu, men sen är det över.

10 % information och hjärna; 90 % intuition och mage. Håll dig till det mitt barn, så slipper du huvudvärk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar