söndag 19 augusti 2012

Not a nice day for it

Så här är det, alla läsare som hittar tillbaka hit efter en minst sagt seg uppdatering av denna blogg, precis just så här är det:
   Jag har inget intressant att skriva om alls för ögonblicket. Det händer precis ingenting spännande alls. Semestern är slut och hela familjen försöker hitta tillbaka till rutiner. De små börjar på dagis... eh förlåt, förskola, den store börjar trean och själv börjar man jobba igen. Om nu någon någonsin minns hur det var man gjorde...

Så vad pratar man om när man inte har något att prata om, tänker jag?
   Vädret, så klart. Finns det något annat?

Dock finns det inte så mycket att säga om vädret heller. Annat än att det väl kunde varit såhär fint en månad tidigare när man var ledig och kunde ha någon nytta av värmen. Nu blir den bara ytterligare en ångest att lägga på allt det andra.
   Jag tycker illa om augusti. I synnerhet en varm augusti. För augusti kan inte vara varm på ett najs sätt, den kan bara vara varm på det här äckliga, ångestframkallande, tryckande, oförlösande, klibbiga, vidriga, krypa-ur-skinnet, har-ingenstans-att-ta-vägen-sättet.
   Jag gillar värme (eftersom jag avskyr att frysa), missförstå mig rätt. Men då är det finfint om värmen är torr och full av syre och inte sån här trycka-på-illamående-och-ångest-nerven-värme.

Så, där har ni det. Liksom. Det ska väl förhoppningsvis ge sig om ett par veckor och ersättas av de, i mitt tycke, finaste veckorna på året: september. En vacker september, och även oktober för den delen, med hög, sval luft, fina dagar och vackra färger. Det är då det händer. Livet vänder åter till Serengeti. Fru Sträng andas igen, känner ryggen räta ut sig, syret når ut i blodet, hela vägen. Hjärnan slutar vara sådär grumlig, vässar till sig en aning (låt mig få tro att det är så).

Så, enligt mitt sätt att se saken, oavsett vad man vill göra, så är det just nu not a nice day for it. Jag hoppas ni har kvar intresset för fru Strängs vedermödor när jag återkommer med lite mer tryck (lågtryck då, får man förmoda) när vädret låter mig andas igen. Till dess. Simma lugnt. Den som gillar sånt har möjligen lite nytta av den här värmen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar